Skip to main content

Conferentie van de Circulaire Economie

Een duik in de wereld
van de circulaire economie

Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en BEE Agency organiseerde LUSTR begin februari de vierde Nationale Conferentie Circulaire Economie. Van redactie tot logistiek, van het plenaire programma tot de deelsessies, en dat alles – vanwege het laatste staartje van de coronamaatregelen – volledig digitaal. “Een prachtige uitdaging en een leerzame ontdekkingsreis door de wereld van de circulaire economie. Met ook veel nieuwe inzichten voor als we volgend jaar hopelijk weer van de partij zijn!”

“Een juichmoment!” Zo noemt LUSTR-directeur Annemarie Goedvolk het moment waarop zij hoorde dat LUSTR en BEE Agency de aanbesteding voor de organisatie van de Nationale Conferentie Circulaire Economie 2022 (NCCE) gewonnen hadden. “We hebben als LUSTR vooral een reputatie opgebouwd op het gebied van kunst en cultuur, maar door een grote persoonlijke betrokkenheid bij klimaat en duurzaamheid wilde ik mijn vleugels al langer graag ook naar dat terrein uitslaan. Vorig jaar hadden we ook al meegedaan met de aanbesteding, toen zijn we het net niet geworden. Dat het nu wél gelukt is, was dus wel echt reden tot juichen.”

De samenwerking met Sandor van Geelen en Saskia Steur, die nu BEE Agency runnen, dateert al uit de begintijd van Festival Classique, waar LUSTR uit voortgekomen is. Annemarie: “We hebben hen erbij gevraagd omdat BEE Agency gespecialiseerd is in live-evenementen, maar ook veel televisie-ervaring heeft en in de coronatijd direct veel digitale projecten heeft gedaan.” Sandor: “In de eerste lockdown hebben we voor TOPdesk SEE, hét event over digitale transformatie, succesvol van een live- naar een online-editie omgezet, en dat leverde al snel meer van dit soort opdrachten op.”

‘Allemaal circulair’

De organisatie van de NCCE was, aldus Annemarie, een ‘snelkookpantraject’. “Pas half november hoorden we dat wij aan boord waren, en waar de editie van dit jaar eerst nog hybride zou zijn, moesten we – vanwege de coronamaatregelen – al snel besluiten om volledig digitaal te gaan. Daarbij moesten we in korte tijd natuurlijk zoveel mogelijk van de wereld van de circulaire economie te weten komen. Er zijn zóveel betrokken partijen en je moet begrijpen hoe die zich tot elkaar verhouden. Gelukkig konden we daarbij rekenen op een enorm bevlogen en actief team van het ministerie, dat ons nauw bij alles betrok. Vervolgens was het onze taak om invulling te geven aan het thema van dit jaar, ‘Allemaal circulair’, en te zorgen voor een afwisselend en pakkend programma.”

Sandor: “De uitdaging is dan om werkelijk inhoud te creëren. Je wilt immers dat de conferentie tot verandering leidt. Maar omdat ‘politiek’ ook alles in balans moet zijn – de ene wetenschapper moet net zoveel tijd als de andere krijgen – is dat best lastig. Je moet er daarnaast voor waken dat zo’n conferentie een goednieuwsshow wordt. Als je wilt dat er echt iets verandert, moet je lef tonen, ook als overheid.”

Roep om meer sturing

Annemarie: “Wat heel bijzonder aan deze conferentie is, is dat alle betrokkenen enorm gemotiveerd zijn. De aanmeldingen stroomden binnen. Net als de onderwerpvoorstellen voor de deelsessies. Het was geweldig om kennis te nemen van zo’n brede waaier aan ideeën om onze lineaire economie om te bouwen tot een circulaire economie, en te zien hoeveel organisaties daar al aan bijdragen of aan zouden kunnen bijdragen. Opvallend vond ik dat er een duidelijke roep om meer sturing vanuit de overheid is. Die boodschap hebben we ook kunnen meegeven aan staatssecretaris Vivianne Heijnen, voor wie de conferentie haar eerste publieke optreden was.”

Inspiratie

Wat ze zelf meenemen van de conferentie? Sandor: “Ik heb een fascinerend college over ‘futuring’ gevolgd, handelend over het feit dat we de toekomst vooral aan de hand van doemscenario’s voorspellen. Maar wat nu als je voor een positieve insteek kiest? Dus bijvoorbeeld niet starten met zeggen dat boerenbedrijven vanwege te veel stikstofuitstoot moeten sluiten, maar beginnen bij de nieuwe rol die ze zouden kunnen spelen.”

Annemarie: “Een van de sprekers presenteerde ‘De trap van troep’, een grafiek die heel inzichtelijk maakt welke opties je als consument hebt: moet je iets écht nieuw kopen, of kun je ook voor deelgebruik of tweedehands gaan? Of is er misschien zelfs een product dat juist positief aan het klimaat of aan verduurzaming bijdraagt?”

Astrid van Leeuwen